Onlangs kwam ik met iemand in gesprek over de noodzaak van het hebben van een bedrijfsvisie. Veel bedrijven hebben er een, maar heb je als bedrijf wel een visie nodig, of kan het ook zonder? Persoonlijk vind ik een visie belangrijk. Een organisatie moet weten wat het nastreeft. Een visie geeft richting en antwoord op vragen als: Wat voor organisatie zijn wij? Op welke gebieden zijn wij actief? Een sterke visie is in mijn beleving van levensbelang voor startups en misschien wel de bron van het bestaan.
Geen visie
Voor reeds bestaande bedrijven en grotere bedrijven ligt de vraag of een gezamenlijke visie nodig is genuanceerder. Als je geen visie hebt, ga er dan vooral geen bedenken. Een visie bedenk je namelijk niet, een visie heb je. In de loop der jaren kun je als bedrijf vanwege commerciële keuzes afdrijven van het oorspronkelijke idee van de organisatie. Ga je op dat moment als directie met visievorming bezig, zodat medewerkers een uniform beeld van de toekomst hebben, dan kon de betrokkenheid wel eens tegenvallen. Doe het niet! De medewerkers van de verschillende divisies of afdelingen hebben ondertussen allemaal andere motieven om voor het bedrijf te werken en hebben verschillende ambities en dromen. Een visie moet je voelen en dat bereik je niet met het brengen van een prachtige volzin op een personeelsbijeenkomst. Als de op deze manier gepresenteerde visie bedoeld is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, gaat dit niet werken. Waarom? Medewerkers horen het aan en gaan verder met waar ze gebleven waren. Zonde van de moeite. Er zijn betere manieren om mensen te binden en te motiveren.
Een visie van nature
Grotere bedrijven met een gedragen gezamenlijke visie bestaan wel degelijk. Vaak zijn deze bedrijven georganiseerd rondom een natuurlijke leider die in staat is om vanuit bezieling en innerlijke kracht een verhaal te vertellen. Bekende voorbeelden zijn Richard Branson (Virgin), Elon Musk (Tesla) en Steve Jobs (Apple). De medewerkers die bij deze bedrijven werken worden juist aangetrokken door deze visie en delen deze ook.
Conclusie
Mijn conclusie is dat een visie alleen zin heeft als een bedrijf ook echt rondom een visie is georganiseerd, zodat een organisatie in al haar geledingen er naar gaat handelen. Doe je dat niet dan blijft de vision statement een loze kreet bedacht door de directie.
Mijn persoonlijke visie
Ik werk zelf het liefst voor een bedrijf dat een visie heeft waarbij de medewerkers echt centraal staan. Dat is bij GUW Uitzendbureau het geval. Goed luisteren en aandacht besteden aan je mensen, waardoor je medewerkers optimaal gemotiveerd zijn. Je krijgt er loyale medewerkers en tevreden klanten voor terug.
Dirk Bruin
(27-06-2017)