Ontwikkelingen uitzendmarkt 2017
In 2017 voorspelt de Rabobank een groei van ongeveer 6% van het totale uitzendvolume. Dit is een gevolg van de toenemende flexibilisering op de arbeidsmarkt.
70% van de werkenden heeft een vast contract. De rest, bijna 30%, is flexwerker. Nederland is daarmee koploper in de verhouding vast ten opzichte van flex.
Om een verdere groei in de toekomst mogelijk te maken zullen uitzendbureaus zich meer moeten toespitsen op de markten die opdrachtgevers bedienen. Specialisatie op specifieke branches en verbreding zijn kansen om zich anders te positioneren. Dit betekent bijvoorbeeld dat uitzendbureaus de scholing en begeleiding van uitzendmedewerkers in toenemende mate op zich zullen nemen.
Een ander kans is de inzet van strategische personeelsplanning. Daarvoor is een intensievere samenwerking met de opdrachtgever essentieel.
Bedrijven die in staat zijn om de vernieuwingen in het uitzenden door te voeren zullen bovengemiddeld profiteren van deze ontwikkeling.
De invloed van digitalisering op de uitzendbranche
Digitalisering heeft een grote invloed op de uitzendbranche, waardoor voornamelijk de (grote) uitzendbureaus vestigingen zullen sluiten. Hierdoor zal de daadwerkelijke matching steeds vaker op digitale wijze plaatsvinden.